1. Algemene veiligheid en brandveiligheid
WZC Groenhof dient op een permanente wijze te voldoen aan de vereisten van het Koninklijk Besluit van 12 maart 1974 tot vaststelling van de veiligheidsnormen waaraan de woonzorgcentra moeten voldoen.
Dit geldt eveneens voor alle voorschriften inzake de wet op het welzijn van de werknemers.
De nodige documentatie is aanwezig en de directie zorgt voor geregelde bijscholing voor zichzelf op dit vlak.
Als verantwoordelijke voor de veiligheid staat de directie in voor het uitvaardigen van alle mogelijke en noodzakelijke regels inzake de veiligheid in huis. Van de medewerkers wordt een stipte opvolging verwacht. De medewerkers worden geregeld bijgeschoold in deze materies. Zo worden jaarlijks een blusoefening, een evacuatieoefening op het werk georganiseerd.
Alle nodige en verplichte contracten inzake
onderhoud van technische installaties worden afgesloten en regelmatig
opgevolgd, zodat op ieder moment alle
vereiste attesten kunnen voorgelegd worden.
2. Contracten
Iedere bewoner en/of een familielid die een overeenkomst met WZC Groenhof/DVC Intermezzo afsluit moet het gevoel hebben dat zij zich goed voelen met de overeenkomst en voldoende uitleg over hun rechten en plichten ontvangen hebben.
In het bijzonder bewaakt de directie de volledige openheid naar de bewoners en hun familie hierover.
Bij prijsherzieningen wordt inzage gegeven van het schrijven van het Ministerie van Economische Zaken dat de verhoging toestaat.
3. Gelden
Er worden géén gelden van bewoners bewaard noch beheerd. Indien dit toch zou gewenst worden, wordt doorverwezen naar de vrederechter die een voorlopig bewindvoerder kan aanstellen.
Aan de bewoners wordt de raad gegeven zo weinig
mogelijk geld op de kamer te bewaren en/of bij zich te hebben in WZC Groenhof-Intermezzo. Daarom wordt ervoor gezorgd dat de
bewoners zo weinig mogelijk binnenshuis dienen te betalen en wordt alles
maximaal via de maandelijkse factuur afgerekend.
4. Inrichting
De inrichting van WZC Groenhof dient volledig gericht te zijn op veiligheid. Dit houdt onder meer in:
- vermijden van drempels
- vermijden van tapijten waar men kan over struikelen
- actieve valpreventie
- bijzondere aandacht voor het meubilair
- gebruik van brandwerende stoffen voor gordijnen
- aanwezigheid van het nodige, operationele, blusmateriaal
- ruime aanwezigheid van leuningen in de gangen en handgrepen op de toiletten en in de douche
- regelmatige inspectie van het huis op onveiligheden
- aandacht voor elektrische en elektronische toestellen
5. Oproepen
Oproepen dienen zo snel mogelijk beantwoord te worden. Dit geeft een groot veiligheidsgevoel aan de bewoners.
Oproepen hebben voorrang op andere taken, want zij kunnen steeds wijzen op een noodsituatie.
6. Medewerkers
Van de medewerkers wordt een permanente veiligheidshouding verwacht. Onveiligheden dienen zij onmiddellijk te verhelpen of indien zij dit niet zelf kunnen te signaleren aan de in huis zijnde verantwoordelijke. Een medewerker die dit niet doet wordt mede schuldig bevonden aan nalatigheid op veiligheidsvlak.